Tescanii lui Enescu

Noiembrie 15, 2012

Dacă ar fi să vorbesc despre locurile României care m-au surprins și m-au fascinat tocmai când mă așteptam mai puțin, satul Tescani în județul Bacău ar fi unul dintre ele.  Motivul? Ușor de ghicit. Acest loc, lesne de scăpat dacă nu ești atent când treci de curba periculoasă de la Florești, îți dă impresia că ai intrat în altă lume… atemporală. L-am vizitat prima oară când firul crud al ierbii creștea timid lângă albul proaspăt al varului de pe trunchiul copacilor. Scăpat de haosul rutier, am străbătut drumul satului urmând firul liniștit al Tazlăului spre răsărit. Soarele de primăvară jubila. Reușise cu lumina lui călduță să descrețească frunțile sătenilor, cozile cățeilor, și să seducă mugurii copacilor spre o existență nouă. Am trecut de pe un mal pe altul al râului urmând semnul: Casa Memorială George Enescu. Urcușul abrupt al drumului cerea viteza ‘ntâia iar după această manevră scurtă drumul virează la stânga și, ca o surpiză, în fața ta se întinde sub bolta copacilor drumul ce duce spre conac.

Înainte de a te pierde în istoria acestui loc de dor, să stai cu spatele la poartă și să privești în stânga linia depărtată a plopilor – soldați ai trecutului iar in dreapta, livada cu meri – perdea de ramuri printre care poți desluși imaginea acestei așezări de basm.

Am încercat să reproduc în câteva cuvinte farmecul acelui loc dar mi-e imposibil. Poate imaginile de mai jos mă vor ajuta să vă transmit energia Tescanilor, energie pe care o simt de fiecare dată când mă aflu acolo. Știam că Andrei Pleșu a fost „exilat” la Tescani de către comuniști dar nu știam de jurnalul lui de la Tescani. Ar fi fost cel puțin ciudat (dacă nu suspect) să nu existe așa ceva. Sunt curios să-i citesc impresiile.

Primăvara la Tescani, Bacău

Conacul Tescani

Copaci în curtea conacului de la Tescani

Sălciile de la Tescani

Vedere de pe scările muzeului de la Tescani

Tescani - muzeul George Enescu

Plopii - soldații trecutului

Statuia George Enescu

Statuia lui Enescu

Drum la Tescani

Alte resurse referitoare la viata si patrimoniul George Enescu:

Abandonarea casei din Mihăileni, jud. Botoșani

http://suplimentuldecultura.ro/index/continutArticolNrIdent/Rubrici/8094

http://www.turismistoric.ro/2013/01/salvati-casa-lui-enescu-din-mihaileni-scrisoare-pentru-melomani/

