23 de ani

Decembrie 1, 2012

1 Decembrie. Ziua României! Cea nouă! Cea veche, 23 August, a fost îngropată cu premeditare în Decembrie ’89. Acuş se împlinesc 23 de ani! Aş face o divagaţie inutilă să insist asupra faptului că azi sărbătorim şi ziua SIDA. O coincidenţă care merită indiferenţă.
Ce eveniment istoric ar trebui să reprezinte ziua naţională a unui stat? Întemeierea lui? Eliberarea, (re)unificarea lui…? De ce nu am fi ales 24 Ianuarie? Ar fi fost cumva o alegere prea autentică, cu semnificaţie prea românească în contextul destrămărilor actuale? 8 Martie ar fi fost o zi porivită de când tot putem s-o declinăm într-o Românie, două Românii. România, Ţara Femeilor! Ar sugera totuşi absenţa bărbaţilor.
Sau de ce n-am venera mai multe zile din existenţa naţiunii? E posibil! Pakistanul sărbătoreşte trei zile naţionale. De ce nu ne-am rezerva şi noi acest drept? Sau dimpotrivă, ziua României ar trebui mutată undeva în viitor… Aş fi preferat să ştiu c-am existat înaintea oricărui calendar şi astfel am fi fost scutiţi de oscilări. Oare s-ar putea spune despre un stat care-şi modifică „ziua de naştere” după cum dictează climatul politic, că e la începutul sau la sfârşitul istoriei sale? Poate am fost naiv când am crezut că fiecare stat a avut deja ocazia, în istoria facerii şi desfacerii lui, să-şi hotărască ziua. Îmi doresc ca pentru România această schimbare să fie şi ultima!

