Un maus cu bilă (Divagaţie)

Ianuarie 28, 2013

Chiar nu aveți treabă dacă citiți acest post! Iar eu nu am avut ce face să-l public. Mi s-a părut mai justificat, mai pertinent în acea zi de sâmbătă când l-am scris. Acum, parcă nu mai prezintă nici o valoare. Totuşi…

Sâmbăta. Ziua vindecării patimilor. Lumea și-a stabilit cursul! Cinci zile de trudă, o zi de desfrâu și o zi de lentă agonie.

Încolțit de patimi vechi, fără nici un bob de inspirație care să mă țină legat de pagina albă, am descins și eu către templul zeului comerțului (Există un asemenea zeu!? Dac-ar fi să-l inventez acum l-aș asemui lui Cronos, cel ce și-a mâncat copiii) unde m-am topit în mulțimea incandescentă care înghițea, centimetru cu centimetru, drumul spre altarele produselor. M-am oprit la „șoareci” de calculator ca să palpez mostrele expuse, exercițiu pe care-l fac de câteva ori pe an în căutarea mausului ideal. Uit de contactul cu alte mii de epiderme și țin, câteva secunde, mâna pe cele care mi se par mai interesante. Când cred că l-am găsit, ceva nu-mi mai convine. Ba firul prea scurt, ba clicul prea greoi, ba culoarea nu corespunde. Și reiau exercițiul. Ajungând la ultimele modele, „dulceața” clicului, imponderabilitatea rotiței, textura butonului, lipsa oricărei frecări între părțile componente mai că-mi dau fiori de plăcere. Mă întreb dacă am ajuns la magazinul care trebuie. O privire mai jos și prețul mă aduce la realitate. Mausul sus, prețul jos! Nu voi descrie fiecare maus în parte, deși, mi se pare un exercițiu de observație care merită atacat. Mă voi opri asupra „șoarecului prins” în această zi de sâmbătă.

Consider că schimbarea uneltei de lucru necesită atenție și considerație dar m-am aventurat și am cumpărat acest maus ergonomic dintr-o „păsărică”. Păsărica, sau păsăroiul, nefiind altceva decât nevoia de schimbare. Astfel, în ideea că mi-ar place să manevrez mausul calculatorului fără să mișc mâna, am ales mausul Logitech TrackBall care se deosebește de restul prin faptul că e fix și are o bilă mare. Stă bine înfipt pe masă și constituie aproape un suport unde mâna se poate odihni fără a face vreo mutare după fiecare punct de pe ecran. Forma lui îți umple perfect palma (dacă nu e prea mică) iar butoanele cad exact sub degetele care trebuie. Butonul Înapoi, stă astfel suspendat încât, falanga indexului îl găsește și cu ochii închiși dacă face un pas lateral-stânga. Butonul Înainte, a fost așezat logic în fața butonului „Înapoi”. Dacă vreți să știți cum e să mânuiești un asemenea maus, imaginați-vă că încercați să conduceți o mașină automată după ce, o viață, ați condus una manuală – cauți frâna cu piciorul stâng.

Principala componentă, bila, asigură mișcarea pointer-ului pe ecran și, prin aspectul ei de perlă gigantescă, adaugă sarea și piperul acestui obiect. Așezată, cu cap, sub degetul mare, îi oferă acestuia desfătări tactile. Mutarea mausului pe ecran prin rotirea bilei e ca o joacă ce-mi amintește de bilele copilăriei. Toate bune și frumoase când acele bile puteau fi rostogolite la întâmplare, însă, această bilă cu funcție, nu oferă prea multă precizie! Ăsta nu poate fi un maus pentru fumători! Îți trebuie puls şi mână de lunetist pentru a ajunge cu precizie undeva. Stângăcia de care dau dovadă în mânuirea lui mă pune pe gânduri. Îmi place totuși creatura și persist… Am observat că o mână grea, așezată rigid pe poziție de control, nu ajută. Această ciudățenie devine mai ascultătoare când o mânuiesc cu grație (atâta cât poate oferi mâna mea cam noduroasă). Sper ca acest exercițiu de grație să nu devină prea obositor, mai ales când progresul întârzie. Click’n Drag, mișcare destul de uzuală, îmi dă serios de furcă. Mai încerc…

Ce să mai spun? A! Un aspect care m-a atras, a fost longevitatea bateriei oferită de acest maus. Nefolosind nici o tehnologie avidă de energie, este menționat pe cutie că, în funcție de utilizare, bateria poate duce pană la 18 luni (Să fie o greșeală de tipar?). Trecând de la un mouse Microsoft cu consum industrial (la 5 săptămâni schimbam bateria), acest maus cu bilă m-a impresionat. Totuși, atâta timp cât trăiesc cu incertitudine, neştiind dacă punctul va ajunge pe i ori pe j, el va rămâne un maus de fițe, achiziționat în febra unei zi de sâmbătă.

trackball-mouse-wmk-600

