Hackeri si pamanteni

Februarie 9, 2013

Weekendul trecut, cu o saptamana inaintea summit-ului european pentru reanalizarea bugetelor, s-a tinut in Bruxelles un eveniment major in lumea hackerilor: FOSDEM 2013. Adica: Free and open source software developers’ Europeans meeting.

Program FOSDEM

Am aflat depsre acest eveniment de la un coleg, entuziast al sistemelor de operare Open Source (Unix/Linux) si va invit sa cititi mai mult pe site-ul lor oficial daca doriti www.fosdem.org. Democratia in lumea software-ului este frageda dar cel putin nu mai miroase a o utopie.

Putin intimidat de grupul tinta al acestui eveniment, hackers, geeks, nerds si alti martieni ale caror abilitati de comunicare (Ce lucrezi? Computers. Ce hobby ai? Computers ….? Computers!) si cooperare cu alte grupuri sociale i-ar plasa usor intr-un muzeu la sala Neanderthal (Sorry guys, you do not lack brains, only human interaction skills!), mi-am aranjat fata de geek si am descins si eu inspre-acolo, mai mult din curiozitate sociala decat tehnica. Am mai spus ca nu ma mai pasioneaza problemele computerelor pentru ca au inceput sa ma preocupe mai mult problemele oamenilor. Ca atare, am vrut sa observ si eu acest grup social la el acasa si sa ma lamuresc o data si pentru totdeauna. Dar ce ma fac daca problemele oamenilor devin doar computerele?

Evenimentul s-a tinut la ULB (Universite Libre Bruxelles) si a ocupat toate cele cateva corpuri ale institutiei, amfiteatre si laboratoare IT. Unele sali de clasa au servit drept cafenea iar coridoarele mai spatioase au fost transformate in iarmaroc de catre negustorii de carti in domeniu, gadgets, insigne, sticker-e si tricouri imprimate.

ULB Brussels

Intr-adevar un eveniment major! Judecand prin prisma mea, a unui neavizat, poate de dimensiuni olimpice pentru hacker. Pe parcusrul a doua zile, de dimineata pana seara, s-au tinut conferinte, colocvii, laboratoare, examene, toate urmate de discutii pana tarziu in barurile improvizate la fata locului. Atmosfera evenimentului, asa cum am gasit-o eu Duminica pe la orele 13 cand am ajuns acolo, mi-a sugerat un fel de uni-campus-vama-hipi-shelter. Toate la un loc! Se manca pizza, se butonau calculatoare, se bea bere. Pe coridoare, grupuri grupulete discutau biti,baiti, clouds, procesoare, kerneluri, arhitecturi de hardware si software. Nu cred ca se vorbea despre femei. Eram pe Marte! Nevoit, rataceam pe coridoarele inguste care faceau trecerea dintr-un corp de universitate in altul, in cautarea unui colt mai pamantean. Am ajuns la iesire in parcare. Am tras o gura de aer rece in piept si m-am intrebat ce caut eu acolo in acea mare familie, in care fiecare se stie cu fiecare si toti vorbesc aceeasi limba. Adica alta.

M-am uitiat in programul manifestarii si am gasit o conferinta destul de interesanta. Beyond Operating Systems. Incepea in cateva minute, asa ca, am traversat in graba parcarea imensa si plina si m-am indreptat spre acel amfiteatru. Planul ad-hoc pe care mi-l facusem in timp ce trageam gura de aer pamantean era sa asist la acea conferinta de cincizeci de minute, sa ma intorc la standul cu carti unde vazusem ceva interesant (ceva IT dar la pol opus subiectelor devorate de hackeri) si pe urma s-o sterg repede spre casa.

FreedomBoxLa conferinta, vorbitorii au atins doua aspecte interesante. Pentru ele si venisem de fapt la acest eveniment gratis, bazat pe donatii. Principiul donatiilor fiind unul din aspectele cheie al filozofiei militantilor pentru raspandirea libera a informatiei.

S-a atins aspectul over-productiei de hardware si poluarea mediului cu componente electronice de care lumea se dabaraseaza mult prea repede si mult prea usor. S-a mentionat binecunoscutul siretlic al corporatiilor ce detin monopolul pe piata software in care suntem cu totii prinsi, ca la fiecare doi sau trei ani sa schimbam computerul. Ca un facut, cand tocmai a expirat garantia, incep sa apara si problemele. Computerul devine inoperabil. A cui e vina? A consumatorului ca incarca vrute si nevrute iar systemul de operare (windows in majoritatea pamantenilor – pentru ca am stabilit deja ca avem doua grupuri sociale care impart hackarii de restul lumii) inghite toate resursele calculatorului. Cum majoritatea utlizatorilor nu au nici interesul si nici inclinatia de a-si buchisi calculatorul pentru a-l pastra in parametri omptimi de functionare, dupa 2 ani incepe sa-si sune prietenii care lucreaza in domeniu sa vina sa-l curete ca merge greu si crapa. Uneori, acestia, chiar daca lucreaza in IT, nu au nici o treaba cu repararea calculatoarelor. Datorita meseriei legate de tehnologia informatiei si a simtului profesiei, cu siguranta se vor pricepe sa aduca acea masina la parametri optimi dar perspectiva de a-si petrece Duminica in fata calculatorului vecinului a carui baiat e plecat la facultate si nu-l poate ajuta, nu suna prea interesant. Da, in cazul in care o formatare si o reinstalare a tot ce se cheama software e singurul raspuns la problema vecinului ghinionist, rezerva-ti o bucata buna de timp. (Buna de altceva!) Nu uita sa ceri pranzul, ca te va prinde acolo!Fosdem. Beyomd operating systems

Asta a fost o usurare! Dar ca sa revin la ideea acelui vorbitor (american), alternativa viabila, morala daca vreti, ar fi downgrade-ul nu upgrade-ul! Sistemele de operare Open Source cum ar fi Linux-ul in toate variantele lui: Debian, Ubuntu, Suse, Redhat etc. pot transforma orice computer sau laptop care si-a trait traiul si si-a mancat malaiul intr-o masina perfect operabila si sanatoasa. Adica de ce sa cheltui alte sute de euro pe ceva nou, care, oricum va avea aceeasi soarta peste doi ani? Cu putin efort necesar deprinderii cu tot ce este nou, cu dorinta de nu mai fi folosit – practic de a spune NU! statutului de consumator dependent de un singur produs, de cobai, de sucker, de sobolan pacalit cu bucatica de branza mutata la fiecare doi ani, faci un pas spre…independenta. Spre suveranitate ar fi cam mult spus dar cel putin catre ideea de libertate in posibilitiatea de alegere a unui produs in locul altuia si dobandirea sentimetelor furate de a fi stapan pe destinul tau de beneficiar (dar si victima in acelasi timp) al progresului. (Daca se permite aceasta nota paralela, dependenta de nicotina hraneste aceeasi aviditate guvernamentala si/sau corporatista.)

Fosdem. Market hall.Alt aspect imbucurator ce s-a mentionat, a fost legat de efortul comunitatii Free Open Source Software ce va fi indreptat mai mult catre utilizator. Ceea ce inseamna ca, acei nerds vor incerca sa dezvolte systeme de operare cat mai accesibile, intuitive, usor de configurat si operat pentru utilizatorul neavizat. (Oare!? Nu va ramane Linux o lume a ghichilor?)

Aici as fi vrut sa aud mai mult despre efortul comunitatii de a-si vinde marfa, de a sprijini pe cei nestiutori sau descurajati dar dornici de a face tranzitia, de a renunta la Microsoft sau Apple la Linux. Parerea mea este ca deja ofera existsa Linux ofera cateva produse excelente (Ubuntu e varianta mea favorita. Daca vorbesti cu-n gheek poate iti spune altceva) iar acum, de cand cu Windows 8, ar fi moment cel mai propice pentru o asemenea schimbare in viata noastra de utilizatori

La aceasta conferinta am gasit totusi ceva! Spirtul hackerului! Dorinta de a nu se conforma, de aspune Nu!, de a persista in cautatea unor alternative, de a nu urma o cauza pe care o simte straina sau chiar nociva ideii lui de libertate individuala. Dar mai mult, efortul hackerului de sabotare a acumularii si concentrarii de putere si avutie in doar cateva puncte, fapt ce carcterizeaza societatea capitalisto-democratica, trebuie sprijinit. Am mai gasit spiritul activistului tacut care, in joaca lui intensa, tese panza unei lumi din nefericire (sau fericire!?) accesibila numai celor initiati.

Fosdem 2013

Pentru satisfacerea curiozitatii ce alimenteaza o minte harnica, extrag din ghidul lor (al hackerilor martieni) doar cateva subiectele abordate discutiile sau conferintele forumului lor. Pe urma sa-mi spuneti de pe ce planeta veniti voi.

  • Porting Fedora to 64-Bit ARM systems

  • Maintaining a kernel subsystem

  • Keccak, More than just SHA3SUM

  • How to build an Identity Management System on Linux

  • Free, open, secure and convenient communications

  • Scaling PHP with HipHop

  • FreedomBox 1.0 (Asta-i prezentarea de care am vorbit mai sus)
    Vorbitori: Eben Moglen, Bdale Garbee

Fosdem. Mozilla standAu fost o mie si mai multe altele. Uitandu-ma mai bine pe ghid, am gasit o prezentare a unui roman (l-a tradat numele): Coping with proliferation of tools within your comunity. Vorbitor: Sergiu Dumitriu. (Nu putea fi altceva!) Imi pare rau ca nu am ajuns acolo dar ar fi insemnat sa renunt la cina mea de la Restaurantul Romanesc, pentru ca prezentarea a inceput la 18:35 dar cina nu se putea rata. In mintea mea de pamantean, sarmalele mi s-au parut o prioritate desi, dupa titlu, prezentarea romanului parea un subiect interesant. Daca ar fi sa interpetez in necunostinta de cauza, un roman s-a decis sa faca curat in ograda. Not bad!

Fosdem 2013. Open Source

