Infiintarea unei Intreprinderi Individuale (pasii)

Mai 28, 2013

Institutii infiintare pfa, intreprindere individuala

In urma drumurilor pe care le-am facut pentru infiintarea ii-ului am identificat 12 locuri, birorui sau institutii pe care intreprinzatorul trebuie sa le viziteze. La Bacau aceste institutii sunt dispuse pe o raza de aprox. 1.5km. O bicicleta sau o masina este necesara.
* Cele cu acelasi numar poti fi vizitate consecutiv dar uneori se impune o ordine. Exemplu: Daca ai avea formularul pentru acordul vecinilor si al asociatiei care se gaseste la Registrul Comertului, ai putea merge mai intai la Asociatia de Locatari si apoi la Reg. Com. cu toate actele pregatite.

1. Registrul Comertului ( 336 Lei noi) –  per total aprox. 2 ore daca merge snur

Se cer:

  • Contractul de locatie intre chirias (posesorul Intreprinderii Individuale) si proprietarul locatiei.
  • Formular care indica acordul vecinilor in cazul in care sediul II-ului este in apartament la bloc. Acesta trebuie mai intai semnat de catre vecinii cu care exista perete comun pe orizontala sip e verticala apoi semnat de catre asociatia de locatari. (Aici nu a fost necesat acordul chiar acordul tuturor vecinilor. Din 4, 3 au fost suficienti.)
  • Buletinul + copie
  • Daca domiciliul este in strainatate trebuie pasaportul + un act care sa arate adresa din strainatate. Au fost multumiti cu permisul de conducere. ( Nu m-au intrebat daca adresa este actualizata.)

Se platesc:

  • Sume pentru cazier fiscal: 20 Lei
  • Fond buletin: 4.50 Lei
  • Fond lichidare: 22.50 Lei
  • Verificare de disponibilitate si rezerare firma:  45 Lei
  • Fond buletin: 9 Lei (Nu stiu de ce se plateste de doua ori!)
  • Fond lichidare:  55 Lei (Si asta se plateste de doua or. De ce?)
  • Inmatriculare in Registrul Comertului:  90 Lei
  • La ridicarea actelor, cei care se vor inregistra ca platitori de TVA, trebuie sa plateasca o Constatare Juridica care-i va trebui la Finante cand aplica pentru TVA. Aceasta costa 45 Lei.
  • Daca te inregistrezi la Registrul Operatorilor Intracomunitari (R.O.I.) mai platesti o constatare care costa 45 Lei.

Total plata: 336 Lei

 Nota:

Observ aici cum fiecare necesitate se taxeaza individual si nu numai. Fiecare necesitate creeaza alte “situatii” financiare ce pot fi taxate.

Exemplu extras de pe chitantele eliberate de Registrul Comertului: Fond Buletin Legea nr. 277/2009 (10%) = 4.50 Lei, Fond Lichidare Legea 169/2010 (50%) = 22.50 Lei. Astea au fot platite la 8:14 am. Aceleasi taxe, avand aceleasi nume le-am mai platit o data in aceeasi zi la ora 8: 58am dupa ce am terminat completarea formularelor. De data asta valorea lor a fost: 9.00 Lei si respectiv 55.00 Lei. Vezi foto mai jos. (De ce p..a mea se platesc atatea taxe de atatea ori!? Oare chiar nu se pot simplifica lucrurile? Cine sant acesti ministri care protejeaza acest mode de lucru bolnav?)

Daca din precautie nu mentionam faptul ca urma sa ma inregistrez ca platitor de TVA, plecam mai departe la Finante iar acestia m-ar fi intors inapoi la Registrul Comertului pentru acest Certificat Juridic.

Procedura:

  • Se ridica formular pentru acordul vecinilor si al asociatiei si se revine la Registrul Comertului.
  • Se ridica bon de ordine (E bine sa fii primul ca sa poti lua primul bon)
  • Identificarea codurilor CAEN dintr-un manual sau in computer specifice activitatii. Persoana care te asista la intocmirea actelor iti sugereaza sa mentionezi cat mai multe coduri bineinteles relevante profilului firmei, pentru o eventuala diversificare a activitatii pe viitor. (Aceste coduri ti le poti atribui si mai tarziu tot prin Registrul Comertului.)
  • Completarea datelor personale pe vreo trei formulare. (Aici procedura ar putea fi simplificarta cred!)
  • Astepti in jur de 3 – 4 zile lucratoare. Daca esti presat de timp si cunosti pe cineva sa faca ca dosarul tau sa alunege in fata, poti obtine Certificatul de Inregistrare II (ii) si in 2 zile.
  • La ridicarea actelor, cei care se vor inregistra ca platitori de TVA, trebuie sa mentioneze acest lucru functionarului pentru ca acesta ii va elibera o Constatare Juridica care-i va trebui la Finante cand aplica pentru TVA. Aceasta costa 45 Lei cred. Eu am platit  90 Lei pentru doua pentru ca m-am inregistrat ca platitor de TVA si m-am inregistrat si la Registrul Operatorilor Intracomunitari (R.O.I.) Primul Certificat Constatator l-am obtinut pe loc, al doilea fiind trimis si confirmat la Bucuresti si dureaza 2 zile lucratoare. Adica era vineri si mi-au zis sa vin sa-l ridic Luni dimineata.

Nota:

Deci Constatare Juridica pentru orice aplicatie-insitutie! Multi dintre acesti functionari afiseaza indolenta sau apatie. Trebuie sa scoti vorba cu clestele de la ei. Trebuie sa gandesti tu in prealabil ce ti-ar mai  trebui, pe unde ar trebui sa mai mergi si ce acte ti-ar mai trebui ca sa nu faci drumuri in plus. Se umbla mult de la un oficiul la altul. Asa e la Bacau si nu numai, cred. Institutiile la care trebuie sa ajungi sant amplasate pe toata suprafata centrului (asta inseamna timp, bani si nervi cu transportul).

2. Asociatia de locatari

  • Unii vecini, in special ai mai tineri vor accepta mai usor. Altii mai greu sau deloc dar se pot obitine alte semnaturi. Registrul comertului s-ar fi multumit cu doua semnaturi ale locatarilor si semnatura Asociatiei dar eu am avut 3 cand ar fi trebuit sa am 4.

3. Administratia Financiara (9 Lei) – 10min

O visita scurta la Administratia Financiara pentru a mai afla unele altele.

Se cer:

  • Copie dupa actele eliberate de Registrul Comertului
  • Copie dupa bulletin
  • Formular 220 cu venitul estimativ pana la finele anului curent. Acesta se completeaza in 2 exemplare. Unul pt. ei si unul pt. tine.
  • Registru de Incasari si Plati obtinut de la librarie
  • Registru de Inventar tot de la librarie. Ambele in jur de 8.50 Lei
  • Registru de Control de la Directia Generala de Finante, camera 305)
  • Aici te preia un inspector dedicat zonei in care Intreprinderea isi are sediul (vezi numele strazii pe lista care o are pe birou la vedere!).

Nota:

Acel functionar (inspector) care raspunde de zona mea, istovita si ea mai mult de modul de lucru decat de treaba propriu-zisa, a inteles mai intai ca vreau sa inchid o intreprindere individuala si dupa ce mi-a comunicat o lista de ce-as fi avut nevoie, a pomenit cuvantul declaratie finala. Am oprit-o din insiruirea pe care abia veam timp sa mi-o notez pentru a nu mai irosi nici o secunda suplimentara si i-am spus ca eu deschid, nu inchid. Si-a cerut scuze si a inceput o noua insiruire. Am terminat destul de repede dupa ce am ridicat formularul 220 in doua exemplare pentru a fi ulterior completat si returnat.

 

4. Directia Generala de Finante cam. 305 (2 sau 3 Lei pt fotocopii) – 60 min efectiv

Se cer:

  • Buletin + copie
  • Certificat Infiintare de la Registrul Comertului + copie
  • Formular 095

Daca ai contract de lucru in Comunitatea Europeana se mai cer:

  • Cazier Judiciar pt. R.O.I* eliberat de Politie, in original.
  • Constatrea Juridica pt. R.O.I. de la Registrul Comertului, in original

Nota:

* R.O.I = Registrul Operatorilor Intracomunitari

In cazul in care esti mai mult plecat e bine sa ai un imputernicit care sa te reprezinte la toate institutiile din tara cu care ai treaba. Procura pe care o faci este bines a fie transferabila si valabila 3 ani, asta in cazul in care imputernicitul trebuie sa devina imputernicitor pt. a imputernici pe altul (exemplu: administratorul pe contabil). Aceasta situatie foarte intalnita se poate simplifica si facut cum e in Anglia. La infiintarea unei societati mentionezi o singura data o persoana, un secretar, care te poate reprezenta legal oriunde fara a fi nevoie de o procura legalizata. Adica eu, cel care intitez o actiune sant responsabil pe actiunile mele si in toate facultatile mintale pentru a incredinta pe cineva, de mine ales, sa-mi reprezinte interesele. Notarul a fost eliminate din ecuatie.

In unele state se merge pe incredere. Oare noi sa fim chiar asa de hoti ca sa ne trebuiasca martor si stampila autoritatilor de fiecare data cand spunem o virgula?

Procedura:

  • Se completeaza formularul 095 (Au 97? Uite ca nu-mi mai amintesc dar ti se va spune acolo) si se inmaneaza cu actele mentionate, se pun vreo doua stampile alaturi de semnatura.
  • La ridicare trebuie stampila dar cred ca merge si fara. In cazul meu le-a ridicat imputernicitul. Nu stiu cum o vrajit-o pe aia ca stampila a ramas la mine si nu o avea la el dar a acceptat doar semnatura.

Nota:

Deci se poate si fara stampila dar functionarii isi apara, lucru firesc, breasla.

Directia Generala a Finantelor sta intr-o cladire separata de Administratia Financiara si situata in partea opusa a centrului orasului. Omul are avea de mers pe jos cam 1km intre cele doua institutii.

Cladirea pare sa fi un fost sediu  al P.C.R. Odata intrat te copleseste masivitatea ei. Marmura, pereti grosi, usi din lemn masiv, ghisee multe acoperite cu zeci de note, memo-uri, schimbari de lege, informatii utile sau mai putin utile pe care nimeni nu cred ca are pornirea de a le citi. La etajele superioare, trei la numar, clientii folosesc treptele. Ar fi o munca titatnica ca acestui masiv din beton sa is se construiasca un lift. Probabil a fost conceput ca cei ajunsi sa-si aminteasca cateva momente de respiratia sacadata a unui corp in travaliu.

5. Posta

  • Achizitionare timbru fiscal cu valoare 2 Lei.

 

6. Politie (12 Lei) – aprox. 25 min

Se cer:

  • Timbru Fiscal 2 Lei de la Posta! (Eu am avut noroc si am gasit la un XEROX si am platit 2.50 Lei pe o valoare de 2 Lei dar mi-am salvat picioarele de un drum pana la Posta care mi-ar fi luat 15min cu Taxiul dus intors)
  • Taxa 10 Lei. Ambele se platesc acolo pe loc.
  • Formular de completat
  • Buletinul in original
  • Se obtine cazierul judiciar pe loc. Daca ai tot necesarul din prima si nu e coada, poti rezolva totul in 15min. In cel mai rau caz poate dura pana la 60 – 90 minute.

7. Magazin pentru stampila (45 Lei)

  • Stampila se poate obtine in max. 24 de ore. Ei vor sa-ti vanda ceva mai scump de care poate char nu ai nevoie. E sufficient una in care sa incapa numele intreprinderii si localitatea. Cereti lista de preturi si vedeti ce optiuni aveti pentru ca puteti plati in plus pentru ce nu aveti nevoie.

 

8. Banca Transilvania (0 Lei) – aprox. 45 min.

Se cer:

  • Actele eliberate de Registrul Comertului inclusive Constatarea Judiciara eliberata de Reg. Com. la ridicarea actelor.
  • Buletinul in original
  • Stampila Intreprinderii Individuale

Se obtin pe loc contul si token-ul pt online banking.

9. Librarie

  • Se achizitioneaza doua din cele trei registre pe care le cere Administratia Financiara: Registrul de Incasari si Plati si Registrul de Inventar. Eu cred ca unele intreprinderi individuale, PFA-uri sau chiar SRL-uri nu au nevoie de acest Registru de Inventar.

10. Primarie

  • Aici nu am mai ajuns. Am obtinut o imputernicire de la Notar pentru un cineva care ma reprezinta si aici de va fi nevoie. Mi se pare ca Biroul Taxe si Impozite e la Primarie.

11. Notariat

Se cer:

  • Buletinul imputernicitorului
  • Buletinul imputernicitului + persoana lui pt a semna
  • Stampila intreprinderii individuale


12. Xerox

  • In majoritatea institutiilor nu se fac copii acolo unde predai actele iar omul trebuie sa umble de multe ori distante ridicole dupa un xeorx pentru a-si face copiile. Daca legea ar obliga birourile care-ti cer actele sa-si faca singure copiile, asta ar usura nemaipomenit de mult viata celui in cauza. Asa ar fi si corect, doar ele au nevoie de copia originalelor tale, nu tu!

Citeste si Concluziile

Termeni de cautare: intreprindere individuala, ii, etape infiintare ii, pasii pentru infiintare ii

Anunțuri

Spune ce gândești, contează!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: