Întreprindere individuala (la început)

Septembrie 19, 2013

Revin la tema intreprinderii individuale cu cateva detalii referitoare la procedurile ce urmeaza imediat infiintarii.

Informatia prezentata mai jos a fost obtinuta in cursul anului curent (2013) si sper ca cei interesati sa o gaseasca utila. Pentru mine este o recapitulare a celor petrecute si un exercitiu SEO de a urca (cu aceasta teamatica) pe prima pagina Google.

Cu Yahoo m-am lamurit. Trebuie sa te inscrii la ei, sa folosesti platforma lor de web publishing. Mi s-a parut  o mare scarpinare la urechea dreapta cu mana stanga.

Bing a fost mai simplu – in trei clickuri mi-am inscris Jurnalul in sistemul lor de indexare. Iata adresa in cazul in care va intereseaza: http://www.bing.com/toolbox/submit-site-url

Revenind la ideea desfasurarii a unei activitatii pe cont propriu veti fi uimiti cate le aflati din mers iar cei care ar trebui sa le stie inaintea ta, le afla si ei odata cu tine.

De la contabil am aflat ca o intreprindere individuala (ii) poate avea pana la 3 angajati. Nu e cazul la mine desi mi-ar prinde bine un ucenic. La Registrul Comertului totul s-a desfasurat atat de repede ca nu mai retinusem acest aspect.

Si pentru contabilul meu e ceva nou, el facand parte din generatia mai veche.  Economia di peață e putin altfel. Vrea sa-i traduc in romaneste contractul, facturile, bonurile. Glumesti i-am zis. Lasâ bre, cand ne-o cere aia de la Garda, atunci traducem, pana atunci pune-le numai la dosar si-ti spun eu ce tre sa stii din ele. Dragutul, vrea sa dea el neaparat de lucru la traducatoare si la notari. Apoi cata engleza s-o facut in scoala romaneasca n-ar trebui sa existe probleme la cetirea unor bonuri.

In primele doua saptamani de la infiintarea intreprinderii individuale ar trebui depuse Declaratiile 220 (in doua exemplare)  si Declaratiile 600 (pensie + asigurari sociale + sanatate) asta chiar daca ai activitate zero. Eu le-am depus 3 luni mai tarziu dar nu mi-a taiat nimeni capul. Posibil sa primesc o amenda. (Va spun cat costa daca o primesc.)

La Bacau au mutat Directia Finantelor Publice si Administratia Financiara in aceeasi cladire (de la Dumbrava). Imbucurator!

Un aspect important: cand faceti prima declaratia de venit anual estimativ 220, sa fiti in cunostinta de cauza daca trebuie sau nu sa bifati plata impozitului pe Norma de Venit. Daca nu bifati aceasta optiune de plata a impozitului la Norma de Venit,  atunci impozitul se calculeaza in functie de venituri si cheltuieli. In cazul in care stiti ca veti avea un venit anual constant (si oarecum riguros) si nu prea multe iesiri, e bine sa platesti impozitul la Norma de Venit. Adica platesti ceva fix; fie ca faci 500.000 pe an, fie ca faci 2 lei platesti la fel. Deci trebuie sa aveti o idee buna cam cat veti face in cursul anului. Contractele cu partenerii constituie indicatori suficienti in aceasta privinta.

Trebuie sa va interesati care e valoarea normei de venit in localitatea dumneavoastra. La Bacau, in 2013 norma e de 11000 Roni pe an. La Bucuresti am ineles ca bate undeva la 22.000lei/an. Deci un sediu mai la padure e de preferat.

Dupa ce ati facut aceste decalratii se asteapta decizia de calcul care vine destul de repede (La Bacau a venit in mai putin de 2 saptamani.).  Din acel moment incepi sa platesti. De exemplu, decizia mea de plata pentru pensie mi-a venit putin peste 500Lei pe 3 luni.

Cum e cu TVA-ul?

Daca esti inregistrat ca platitor de TVA, la 3 luni se depun declaratiile de TVA. Pentru asta, contabilul tine un jurnal de intrari-iesiri.

Tot el, contabilul, are nevoie de facturile lunare emise catre clienti, bonuri de cheltuiala (pt reglarea TVA-ului  la incheierea anului financiar cred) si extras de cont bancar.

Nefiind in tema, mi-a spus ca voi avea nevoie de casa de marcat. De ce? Eu nu vand produse, nu am intrari, iesiri, stoc si nu dau bonuri. Eu ma duc la client ii spun niste povesti si el ma plateste cand ii trimit factura. Mmm! M-am dus la Administratie sa ma conving. Normal ca nu imi trebuia. Deci daca vindeti numai servicii in domeniul IT, nu aveti nevoie de casa de marcat.

Ca regula generala, nu credeti tot ce auziti (doar pe mine!) pana nu verificati sursa oficiala. Intrebati-va daca chiar aveti nevoie sa cheltuiti bani pe chestii care vi se spune ca va trebuie cum am patit eu cu Jurnalul de Inventar. In sistemul nostru robotizat (o robotizare negativa bineinteles), Administratia Financiara mi-a zis sa-l cumpar ca mai tarziu sa aflu ca de fapt chiar nu am nevoie. El costa doar 8 lei dar nu mai este vorba de valoare ci de principiu si modul de lucru.

Asa am patit si cu stampila. Aaa, stampilaa! Imi vindeau o stampila mare si grasa care costa vreo 85de lei. Ce stampile mai faceti? Mi-au aratat catalogul si mi-am ales-o pe cea mai mica. 45 de lei unde incape la fix numele intreprinderii individuale. Desi, nici acum nu sunt lamurit daca chiar este nevoie de stampila sau nu. La Bacau se cere stampila. (In frunte?). Stiu ca in Anglia nu este nevoie. Cel putin in 6 ani de Limited nu mi-a cerut nimeni asa ceva. Semnatura a fost tot timpul sufiecenta.

Cam astea. Dupa ce ti-ai infiintat intreprinderea individuala, te asezi in fotoliu, pui picioarele pe masa si astepti sa vina banu. Nu chiar!  La munca si cu Dumnezeu inainte sau, putin mai realistic, „cu mână tare și cu braț înalt!”  (Stiti la cine ma gandesc. Ce-o fi facand el acolo la racoare?)

Voi reveni cu informatii invatate din mers.

Succes!

Alte articole despre infiintarea si functionarea unei intreprinderi individuale:

Pasii pentru Infiintarea unei Intreprinderi Individuale

Concluziile procesului de infiintare a unei Intreprinderi Individuale

Anunțuri

Spune ce gândești, contează!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: