Transfer bancar cu comision gras (intreprindere individuala)

Octombrie 2, 2013

Fara sa mai insist asupra faptul ca bancile si statul sunt primii abonati la buzunarele tale, ieri am facut primul transfer de valuta euro din Banca Transilvania in banca personala din Belgia.

Titlul articolului ar suna mai exact cam asa: Transfer bancar in EURO din Romania in Belgia cu comision gras de 21.5% la suma de 200Euro.

Daca traiesc si muncesc in Belgia am nevoie de bani acolo (sa zicem ca mi-am platit salariul sau o parte din el). Firma belgiana cu care am facut contractul nu a acceptat virarea platilor in contul personal din Belgia. E si corect pana la urma chiar daca personal nu ma avantajeaza. Traind bine-mersi cu impresia ca valoarea comisionului pentru transfer european interbancar in Euro nu poate depasi 0.10% sau minim 15Euro pentru o suma cu doar doua zerouri (conform anexei contractului pe care l-am semnat cu banca la deschiderea contului pentru Intreprinderea Individuala (vorba luuuuuunga vorba romaneasca), am facut  primul transfer de 200 Euro. Stiti cat mi-a luat  banca comision pentru 200 Euro? 43 de Euro! Da, 43 Euro!  Nu se poate! Ba se poate!

De ce ma surprinde acest comision de peste 20%? (urmeaza sa aflu daca intr-adevar este de 21% sau este o plata fixa pana la o anumita suma plafon) Stiu din experienta personala ca la o anumita banca din Anglia comisionul transferului de valuta intre banci din Comunitatea Europeana nu a fost niciodata atat de mare. Spre exemplu, acelasi transfer de 200 de euro nu m-ar fi costat mai mult de 25 de euro.

N-ar trebui sa intru in panica pana nu aflu cum calculeaza Banca Transilvania comisioanele pentru transferuri interbancare la valuta Euro. Sper sa-mi raspunda cat mai repede la mesajul pe care l-am trimis imediat dupa tranzactie. Ma sperie totusi doza de protectionism aplicata.

Transferul se face in trei pasi. Se introduc campurile obligatorii cu datele benficiarului, se vizualizeaza pagina de confirmare a tranzactiei. Aici precizez un aspect important: Nu-mi amintesc ca Banca Transilvania sa ma avertizeze de costul operatiunii bancare inainte de-a da drumu’ tranzactiei printr-un click final dupa semnarea ei. Aceasta informatie mi-a aparut abia dupa ce plata a fost facuta, afisata cu litere mici verzi in josul paginei unde mi se confirma succesul operatiunii bancare.

In timp ce scriu acest mesaj am primit raspunsul bancii:

Buna ziua,

Va multumim pentru utilizarea serviciului Internet Banking – BT24 oferit de Banca Transilvania.

Comisioanele percepute pentru platile valutare prin Internet Banking le regasiti in interiorul aplicatiei dumneavoastra la rubrica Comisioane BT24.

Platile in valuta catre beneficiari cu conturi deschise la Banca Transilvania sunt necomisionate

Comisioane plati valuta BT24 din Banca Transilvania in alta banca:

0.10% din suma, minim 15 EUR, maxim 600 EUR (comision Swift inclus)

Comision de procesare si comunicare in regim de urgenta a efectuarii platilor in valuta:
1 – 150.000 EUR 25 EUR / plata
> 150.000 EUR 75 EUR / plata

Comisionul de procesare si comunicare in regim de urgenta se percepe impreuna cu comisioanele aferente operatiunii.Operatiunea comisionata in regim de urgenta se efectueaza cu aceeasi zi data valuta sau data valuta -urmatoarea zi lucratoare(pentru platile efectuate in intervalul 09:00 – 18:00), iar mesajul swift final se transmite la sucursala in ziua efectuarii operatiunii.

Pe langa comisioanele Bancii Transilvania, in cazul platilor in valuta catre alte banci, in cazul transferurilor cu optiunea SHA si OUR, se vor percepe comisioane de banci corespondente.

Moneda Tip comisionare Valoare comision
EUR OUR 10 EUR
SHA 3 EUR
CHF OUR 14.5 CHF
SHA 14.5 CHF
CZK OUR 0.5 %, min. 200CZK, max. 2,000CZK
SHA 200 CZK
DKK OUR 15 DKK
SHA 15 DKK
GBP OUR 12 GBP
SHA 3 GBP
HUF OUR 1500 HUF
SHA 1500 HUF
PLN OUR 10 PLN
SHA 5 PLN
SEK OUR 60 SEK
SHA 60 SEK
RON OUR 7 RON
SHA 7 RON
NOK OUR 100 NOK
SHA 100 NOK
ATENTIE: Platile DSP pot fi efectuate doar cu comisioane SHA.
Platile DSP pot fi ordonate cu OUR doar daca exista o conversie valutara anterioara platii.
Platile sub DSP cu comisioane BEN nu se mai pot efectua.

– Pentru platile non-DSP**, comisioanele bancilor intermediare se comunica clientilor si se retin ulterior efectuarii platii si vor fi suportate astfel:

– In cazul platilor cu optiunea „OUR” de catre clientul BT ordonator al platii

– In cazul platilor cu optiunea „BEN” de catre beneficiarul platii

– In cazul platilor cu optiunea „SHA” ordonatorul platii suporta comisionul bancii corespondente a BT, restul comisioanelor fiind in sarcina beneficiarului.

– Pentru platile valutare care necesita modificari (de ex. neconcordanta intre nume si cont beneficiar, cont beneficiar si valuta trimisa) este posibil ca banca beneficiara sa retina un comision suplimentar (repair charges); in acest caz, comisionul solicitat de banca beneficiara / plata valutara modificata se comunica clientilor BT si se retin ulterior efectuarii platii, pe masura ce sunt primite de la banca beneficiara.

Cu stima,

– ”

Ce deduc eu din mesajul lor este ca, optand pentru Transfer Urgent, am cazut in aceasta situatie:

Comision de procesare si comunicare in regim de urgenta a efectuarii platilor in valuta:
1 – 150.000 EUR 25 EUR / plata

+

Pe langa comisioanele Bancii Transilvania, in cazul platilor in valuta catre alte banci, in cazul transferurilor cu optiunea SHA si OUR, se vor percepe comisioane de banci corespondente.
Moneda Tip comisionare Valoare comision
EUR OUR 10 EUR

= 35 EUR

Si tot nu face 43 Euro! Sa fi inteles eu gresit? Dar scria verde pe galbui 43 Euro. Ce-mi ramane de facut este sa mai verific odata balanta inainte si dupa tranzactie.

Ma bate gandu’ sa mai fac un transfer putin mai mare ca si asa am nevoie de bani (deh, viata-i scumpa la Bruxel) sa vad cat va fi comisionul de data asta. Cred c-am sa-l fac fara optiunea URGENT.

(… verificari si rasuceli)

Gata!  Dupa toata rasuceala asta, am lamurit-o. Nu puteam sta linistit pana nu am aflat unde s-a scurs diferenta. incepusem sa ma gandesc la tot felul de scenarii dar, am clarificat-o.

Iaca toata tranzactia disecata dupa cum arata extrasul de cont din ultima ora.

Comisioane tranzactie Banca Transilvania

Comisioane tranzactie Banca Transilvania

Deci, e clar. Negru pe alb. M-am ars prin cererea urgenta a tranferului (+25Euro). Deci ei adauga 25 Euro la cei 15 Euro care de fapt costa transferul si nu inlocuiesc 15 Euro cu 25 Euro cum am crezut eu initial. Deci, urmatorul transfer n-ar avea voie sa coste mai mult de 18 Euro pentru o suma echivalenta unui salariu.

Concluzia? Pârlit online. Beliti bine ochii! Orice optiune aditionala poate sa coste. Morala?  Nu va grabiti!

Trebuie sa caut o cale mai convenabila/ieftina pentru ca banii sa-mi parvina. Are cineva drum in Belgia?

Alte articole din categoria Intreprindere Individuala:

Pasii pentru Infiintarea unei Intrerpinderi Individuale

Intrerpinderea Individuala (La inceput)

Concluzii la finalul procedurilor de infiintare a Intrerpinderii Individuale

