TVA-ul prima plată (concluzie)

Ianuarie 28, 2014

Am reactionat in acest post la vestea mai putin exacta, demotivanta chiar, pe care mi-a dat-o contabilul saptamana trecuta precum ca trebuie sa platesc TVA-ul.

Pe baza unei experientei anterioare stiam ca desfasurandu-mi activitatea in spatiul European, datorita intelegerii dintre statele membre si emiterea facturilor cu TVA=0% prin „Reverse Charge”  (adica mai pe romaneste, TVA-ul nu trece pe mana mea), nu platesc TVA-ul chiar daca Intreprinderea Individuala este inregistrata ca platitoare de TVA. Declaratia se face trimestrial pentru ca asa am ales dar se declara 0 (zero), atat cat arata facturile emise.

Contabilul care m-a ajutat la deschiderea ii-ului era convins ca trebuie sa platesc. S Contempland perspectiva de a ceda aproape un sfert din venitul meu Statului (24% cat reprezenta TVA-ul), stirea m-a cam descumpanit. Inclinam sa cred ca nu e rentabil sa-ti mearga bine in Romania. Un sentiment prematur. Concluzii pripite.

Dupa un weekend de tortura psihologica, abia azi am aflat informatia corecta : Nu se plateste TVA! Nu am la ce.

Cum am pus pe toata lumea pe roate, tata a mers azi la Administratia Financiara Bacau la inspectorul alocat zonei din care face parte intreprinderea mea individuala si a clarificat lucrurile. (Taică, mulțam frumos pentru vestea buna! Ti-am spus ca te descurci.) De fapt am vorbit personal la telefon cu doamna amabila si mi-a spus urmatoarele (asa cum stiam dar fara certitudinea oferita de documentatia legala):

Prin facturare Reverse Charge cu TVA 0% nu am ce plati. Trebuiesc doar depuse declaratiile 300 (Decontul?) si 390 pentru ca sunt inregistrat ca platitor de TVA dar platesc tot atat cat am incasat pe factura, adica 0 (zero). Tot dansa m-a directionat la site-ul www.anaf.ro de unde se pot descraca in format PDF formularele 300 si 390 pentru TVA. (Am atasat mai jos un print screen pentru cei interesati.)

Va multumesc oricum celor care v-ati oferit sa ma ajute din proprie intiativa sau solicitati. (Ati fost cativa!)

Concluzia pe care o trag eu este ca se poate functiona foarte bine chiar si in Romania.  Unii probabil chiar nici n-ar pleca de acolo. Dar astea sunt speculatii in care nu vreau sa intru. Sunt doar niste impresii pe care mi le-am format in decursul celor aproape doi ani de cand tot incerc sa ma intorc acasa. M-am intors dar nu stiu cum se face ca tot plecat sunt.

ANAF.ro - descarcare declaratii TVA 300, 309

Ah, inca o precizare. Faza cu plafonul de 65.000Euro pentru care esti scutit de plata TVA-ului si de care m-as fi putut agata in ultima instanta pentru a fi scutit de plata TVA-ului, nu ma atinge cu nimic pentru ca nu desfasor activitatea in tara.

Conlcuzia e de la sine inteleasa, asa cum m-a sfatuit si majoritatea dintre voi. Ma gandesc totusi sa-i dau doar vestea buna.

Vezi si:
TVA-ul, prima plata

Resusre:
ANAF.ro

 
 

